Reempresa fa balanç: 1.000 reempreses d’èxit i més de 3.200 llocs de treball salvaguardats

Publicat el 27-10-2016

Data d'inici: 27-10-2016

Data final: 27-10-2016

Barcelona, 28 d’octubre de 2016. El Centre de la Reempresa de Catalunya ha assolit aquest mes d’octubre la fita de les 1.000 reempreses d’èxit que s’havia fixat com objectiu per finals del 2016. Des de la seva posada en marxa l’any 2011 i fins a dia d’avui, Reempresa s’ha consolidat com el mercat de compravenda de petites i mitjanes empreses de Catalunya, esdevenint una solució per centenars d’empresaris sense relleu i una alternativa a la creació d’empreses per a tants emprenedors.

“Comptant que el temps mig per tancar una operació està al voltant dels sis mesos des de que les parts es coneixen, haver ajudat a salvaguardar 1.000 empreses catalanes en els últims sis anys, és una satisfacció per tots els agents i organitzacions que en formem part”, afirma Antoni Abad, president del Centre de Reempresa de Catalunya.

Actualment, el Centre de Reempresa de Catalunya compta amb més de 70 oficines d’atenció repartides pels diferents punts del país, el conformen més de 150 tècnics que assessoren els diferents usuaris que busquen cedir un negoci o bé reemprendre’n un que ja està en funcionament, i rep el suport de més de 100 entitats empresarials, comercials i econòmiques que col·laboren als territoris. És gràcies a la cooperació entre aquesta amalgama d’agents públics i d’agents privats  que el Centre de Reempresa de Catalunya ha aconseguit estructurar un mercat de la compra-venda de negocis petits de referència al nostre país.

Per la seva part, el director del Centre de Reempresa de Catalunya, Albert Colomer destaca que “els extraordinaris resultats aconseguits amb la implementació del mercat de la Reempresa serien titular a tots els diaris si ho hagués fet una multinacional: una inversió de més de 48 M€ i el manteniment de més de 3.200 llocs de treball en 1.000 establiments de Catalunya”.

Xifres d’èxit

Des de la seva posada en marxa, Reempresa ha viscut un gran creixement, arribant a salvaguardar una empresa al dia de mitjana. Si l’any 2011 el nombre total de reempreses d’èxit va ser de 13 amb una inversió induïda d’1M d’euros, en el que portem d’any 2016 Reempresa compta amb més de 310 casos d’èxit arreu del país i acumula més de 13M d’euros en inversió induïda.

Gràcies a Reempresa, per primera vegada, el país disposa de dades sobre les casuístiques i característiques de la transmissió d’empreses. De les 1.000 reempreses d’èxit aconseguides fins el moment el 35,9% son del sector comerç, un 29,6% de l’hostaleria i un 27,60% són del sector serveis; a força distància ve el sector industrial amb un 5,9% de reempreses d’èxit. El preu mig de les operacions que s’han dut a terme, varia segons el sector: des dels 40.812€ en el sector de l’hostaleria, 45.922€ en el sector del comerç, passant pels 49.306€ en el sector serveis i arribant als 167.004€ de preu mig per operació en el sector industrial.

Per províncies, Barcelona acumula el 75% del total de reempreses d’èxit, Girona el 10%, Tarragona el 9% i Lleida el 6%.

Perfil del cedent i el reemprenedor

De les 3.580 persones cedents un 30% són majors de 60 anys que s’acosten a la seva jubilació, mentre que el 70% restant volen transmetre la seva empresa per motius no econòmics com el canvi de professió, 12,84%; un 11,20% per motius personals; un 8,75% per un canvi de domicili o un 8,40% ho fa per problemes de salut.

Pel que fa al Reemprenedor, es destaca que 51% de les persones que han reemprès algun negoci en funcionament estaven desocupades. Un percentatge que va començar clarament majoritari l’any 2011 i que amb el temps s’ha anat equiparant amb reemprenedors en situació d’ocupació. “Això es deu a que autònoms i micropimes consideren la reempresa com una via per poder créixer, diversificar-se o expandir-se en el territori”, constata Colomer, “adquireixen altres negocis que ja estan en funcionament i els permet créixer orgànicament a un temps inferior al que necessitarien per posar en marxa un nou punt de servei, xarxa de vendes o oficines en un altre indret”.

De les 6.100 persones reemprenedores des de l’inici del projecte, un 35,5% tenen entre 40 i 50 anys d’edat i aquí la diferència entre gèneres és més acusada que entre els cedents. El 66% dels reemprenedors són homes i el 34% són dones.

Descarregueu aquí la infografia balanç de 1000 reempreses d’èxit.

Casos d’èxit

El millor aval dels resultats són els testimonials de cedents i reemprenedors que han reixit i que expliquen en primera persona la utilitat del programa reempresa; http://www.reempresa.org/Actualitat/Testimonials.

D’aquests destaquem, per una mostra divergent de situacions:

1.- Botiga LÚNIC, Barcelona: La Núria Comellas va treballar durant 16 anys com a bibliotecària, però tenia ganes de tenir el seu propi negoci i per ser la seva pròpia cap. La Fernanda, l’empresària cedent de la botiga situada en un edifici modernista  amb més de 10 anys de trajectòria, volia vendre el seu negoci perquè havia de canviar de domicili. Gràcies a Reempresa, i després de 4 mesos de negociació, la Núria es va autoocupar i convertir en reemprenedora.

2.- Empresa de distribució d’envasos i maquinària de sellat per inducció de Mataró. L’Eduard, després de treballar els últims anys com a directiu d’una empresa del sector de l’hosteleria, va decidir emprendre a través de la Reempresa. Després d’assistir a l’espai de matchings del Bizbarcelona, va comprar 2 empreses, una dedicada a la distribució d’envasos i maquinària de sellat per inducció a Mataró i una d’envasats i blisters del Vendrell.

3.- Distribuïdora de calçat de Sant Boi. El Josep Maria no treballava i estava buscant autoocupar-se per esdevenir el seu propi cap. Gràcies a Reempresa va descobrir una empresa dedicada a la distribució de calçat a tota la península ibèrica, les illes balears i a França. Després de 9 mesos de negociació, finalment va adquirir el negoci.

Informació corporativa

La Reempresa és el mercat de compravenda de petites i mitjanes empreses de Catalunya. Una iniciativa de la patronal Cecot i d’Autoocupació amb la col·laboració del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya i del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Unió Europea.

En aquest sentit, el Centre de Reempresa de Catalunya forma part del Board of Directors de l’associació europea Transeo, sent-ne l’únic membre espanyol des del 2012. També participa en el Grup d’Experts en matèria de Business Transfer, convocats per la Comissió Europea i es va presentar com a exemple de bona pràctica en el camp dels Business Transfer a la reunió de la SME Envoy Network.

Premsa RSS

Sala de Premsa